Naše další projekty:

Zpět na stránku Soutěž Mléko a my 2018 Soutěž Mléko a my 2018

Mléko a já - pracovní tabulka - vysvětlivky článek

Jedním z nových témat letošního ročníku soutěže Mléko a my 2018 je kapitola Mléko a já.

Cílem je uvědomit si, jak důležitou roli hraje mléko a mléčné výrobky v našem jídelníčku. Jak často některou z jeho složek používáme pro přípravu běžných pokrmů.  
Dále je to i kontrola výživových doporučení - 3 porce mléčných výrobků za den.
(Pozn.: o tom, co je to porce se věnujeme v článku zde, kolik porcí z dalších skupin potravin jíst v rámci pestrého jídelníčku školáka najdete ZDE.)

Navržený způsob sledování:
Týden monitorovat jídelníček a sledovat konzumaci mléčných výrobků.
Doporučujeme zapisovat mléčné výrobky, ale i konkrétní jídla, která mléčné výrobky obsahují s upřesněním.
Příklady: palačinky – mléko, koláč s tvarohem – tvaroh, puding – mléko, špenát – smetana, pizza – sýr, vaječná pomazánka – tvaroh, polévka – smetana, ochucený jogurt, krabička mléka, cottage, sklenice kefíru …… nebo jen tvaroh na koláči, sýr na těstovinách, sýr  v chlebu, máslo na housce, mléko v kakau.
(Pozn.: uvědomujeme si, že mléko v kávě není porovnatelné množství s kelímkem jogurtu, ale v tabulce jde o shrnutí, kde všude mléko a mléčné výrobky konzumujeme a zda to celkově lze označit za tři porce za den. Je jasné, že dá-li si maminka 3x za den kávu s mlékem a jinak žádný mléčný výrobek, tak to rozhodně nejsou 3 porce.)
Budete-li zapisovat  pouze názvy mléčných výrobků – jogurt, sýr, tvaroh, smetana…   zajistíte tím sice kontrolu počtu mléčných výrobků za den, ale tabulka nebude příliš edukativní ve smyslu objevování mléčných výrobků v jídlech, které jíme. Při vyhodnocení si žáci nebudou schopni vybavit, v čem uvedený mléčný výrobek konzumovali, a tak těžko stanoví, zda šlo o plnohodnotnou porci.

Tabulky jsou připravené ke stažení a tisku zde. Barevné provedení, černobílé provedení.

Vyhodnocení:
První část vyhodnocení si provádí žák samostatně – kontroluje na každém řádku, zda v daném dni měl alespoň 3 x mléčný výrobek. Pokud na řádku najde alespoň 3 záznamy, označí tento smějícím se žlutým smilíkem.
Druhá část vyhodnocení se týká již celé skupiny – třída, družina, rodina atd.
Jíme dostatečné množství mléčných výrobků nebo je třeba jejich četnost nebo množství navýšit? Doporučujeme také povídat si – kde všude si žáci všimli, že mléčné výrobky jsou obsaženy, zda se zajímali o recepty, způsob přípravy, co je překvapilo a zda něco změnili.

Jak reagovat, když se mléčné výrobky budou vyskytovat méně než 3 x ve dni na pracovním listu?
- ujistit se, zda pro tento stav je zdravotní důvod – intolerance nebo alergie na některou složku mléka a mléčných výrobků. V tom případě doporučujeme tento pracovní list vůbec nevyplňovat nebo navrhnout ať si zaznamenají, co mají z jídelníčku vyřazeno, zda některé mléčné výrobky mohou konzumovat a proč, jak se stravují a čím případně nahrazují mléko a mléčné výrobky, aby měli dostatečný zdroj vápníku – obohatí i ostatní o tuto zkušenost
- zkontrolovat skladbu a doporučit den po dni – jaké mléčné výrobky a kdy je vhodné zařadit (jako součást snídaně, dopolední nebo odpolední svačiny a také jako druhá večeře, kdy nejsou doporučovaná sacharidová jídla). Nechat spolužáky, kteří mají 3 porce za den ve svých tabulkách splněny, aby poradili, jak toho dosáhnout.
- apelovat na konzumaci co nejméně ochucovaných a přislazovaných – mléko, jogurt, zakysané mléčné výrobky, čerstvé nebo tvrdé sýry, začít si připravovat pomazánky doma …. (recepty ZDE)

Jak reagovat, když se mléčné výrobky budou vyskytovat častěji než 3 x za den?
Vše je o rovnováze a strava má být rozmanitá, prospěšnost mléka a mléčných výrobků je nesporná a není třeba řešit např. 4 porce za den, avšak pokud by někdo např. uvedl 10 plnohodnotných porcí denně, je třeba:
- zvážit velikost porce – sýr na těstovinách nebo smetana v polévce, není stejné, jako porce mléka nebo jogurt
- podívat se na skladbu uváděných mléčných výrobků a motivovat k co nejméně dochucovaným a přislazovaným produktům – víme, co dětem chutná více
- apelovat na pestrost jídelníčku školáka ve smyslu jiných kapitol jídelníčku – zejména zelenina a ovoce, obiloviny, vejce, ryby, luštěniny – opět viz tabulka Moje jídlo 
- mléčné výrobky jsou bohatým zdrojem dobře využitelného vápníku, který má být v organismu ve správném poměru s hořčíkem. Pokud tedy konzumuji více mléčných produktů, v jídelníčku by měly být zastoupeny i potraviny, které hořčík obsahují a to např. banány, datle, sušené meruňky, tučné ryby, ořechy, semínka…

V případě dalších dotazů nás kontaktujte - laktea@laktea.cz

<= =>
Madeta BOHUŠOVICKÁ MLÉKÁRNA Tetra Pak Hortim EKOFRUKT SLANÝ
LINEA NIVNICE - HELLO MASPEX Potravinářská komora ČR Česká technologická platforma pro potraviny EMCO